Mineraldetektiver på Naturens hus

Judith, Sofia och Knut, årskurs 3 på Östermalmsskolan, leker mineraldetektiver på Naturens hus.Judith, Sofia och Knut, årskurs 3 på Östermalmsskolan, leker mineraldetektiver på Naturens hus.

Med mineraldetektiv på schemat får eleverna bekanta sig med några av våra vanligaste mineraler och göra ett spännande detektivuppdrag.

– Det här är väldigt roligt, säger Judith, från årskurs 3 på Östermalmsskolan, medan hon vänder och vrider på en liten sten.

Judith och hennes klasskamrater har i dag lektioner i Naturens hus i Bergianska trädgården. På schemat står mineraldetektiv och naturlig matematik. Klassen har delats i två grupper och för eleverna i Judiths grupp börjar skoldagen med att lära sig lite mer om mineralernas fascinerande värld.

Eleverna sitter runt ett avlångt bord där en mängd stenar som blyglans, rubiner och granater ligger uppradade. Där finns stenar som glittrar och andra som ser oansenliga ut. Men, som deras lärare biologistudenten Beatrice Eriksson säger, det gäller att inte döma stenen efter utsidan. Inuti en till synes oansenlig sten kan det gömma sig en vacker överraskning, som till exempel i den brasilianska ametisten.

– Poängen med lektionen är att lära eleverna lite om mineraler. Hur man identifierar dem och hur geologer arbetar, berättar Beatrice Eriksson.

Klurig uppgift

Efter genomgången är det dags för eleverna att leka mineraldetektiver genom att via en ”nyckel”, ett slags schema, para ihop stenar med dess rätta namn. För att komma fram till rätt svar testar eleverna bland annat om stenen är magnetisk, repar glas och hur många sidor den har.

– Det här är väldigt roligt, säger Judith, och får medhåll av klasskamraten Knut:

– Ja, kul, och lite klurigt, säger han.

När det är dags för eleverna att redovisa sina resultat räcker samtliga runt bordet ivrigt upp sina händer för att ge de rätta svaren.

– De är jätteduktiga, konstaterar Beatrice Eriksson nöjt.

Intresset har väckts

Och att intresset för mineraler väckts står klart.

– Det har varit jättekul, vi har lärt oss massor om mineraler, säger Felicia.

– Ja, nästa gång jag går ut i skogen ska jag ha med en mineralbok, tillägger klasskamraten Mina.

Lektionen avbryts för lunch och därefter är det dags för gruppen att ha naturlig matematik, där man också tar stenar som hjälp i undervisningen.

Naturens hus hör till Vetenskapens hus som startades 2002 av Stockholms Universitet och KTH som en reaktion på att intresset för teknik och naturvetenskap bland unga gick ned. Genom sina aktiviteter och experiment hoppas man kunna skapa en positiv bild av ämnena, både till lärare och elever i grundskola och på gymnasiet.

Birgitta Wiberg

Senast uppdaterad 16 januari 2014