Daniel Barker "flippar" i klassrummet

http://www.youtube.com/watch?v=4VDjmq-hu-U

Hur kan jag som lärare använda lektionstiden på ett bättre sätt så att eleverna lär sig mer? Hur kan jag optimera min undervisning? Dessa frågor ställde sig Daniel Barker, matte- och fysiklärare på Norra real. Lösningen hittade han på nätet: The flipped classroom eller Det upp- och nedvända klassrummet.

Precis som många andra lärare använde Daniel stor del av lektionen åt sina föreläsningar där han förklarade teoretiska begrepp och visade exempel på problemlösning. När eleverna själva skulle börja ta itu med uppgifterna var lektionen i princip slut och det blev hemläxa.

Problemet var att många elever körde fast i sina hemuppgifter när de inte hade någon som kunde hjälpa till. Hur kunde han frigöra tid från lektionerna så att de blev elevaktiva och att han själv gjorde sig tillgänglig som en resurs i klassrummet? Svaret blev Det upp-och nedvända klassrummet.

Undervisningen kan individualiseras

Efter förebild från USA har allt fler lärare med enkel teknik börjat spela in sina genomgångar och lägga ut filmen på nätet. Läxan för eleverna blir att titta på filmen hemma och förbereda sig inför lektionen och uppgiften. Filmerna kan ses om igen om det är något de inte förstått, tillsammans med andra eller föräldrarna.

När eleverna kommer till lektionen kan de sätta igång att arbeta direkt och läraren kan ägna sig åt handledning. Då somliga elever klarar sig på egen hand kan andra som behöver få mer stöd. Dessutom finns det tid till individuella frågor.

"Kommer det här på provet?"

När Daniel Barker började med att filma sina genomgångar upptäckte han dessutom att genomgångarna blev mer koncentrerade i sitt innehåll och tog mindre tid i anspråk. En föreläsning på ca 35 minuter i klassrummet blev ca 10 minuter på film. I klassrummet lade han gärna ut texten och gjorde fler intresseväckande utvikningar, vilket ibland förvirrade eleverna: "Kommer det här på provet?"

Idag får han mer tid att diskutera med eleverna och hjälpa dem som mest behöver stöd.

– Den stora skillnaden är att jag ser eleverna mycket mer nu. Eleverna hinner arbeta under lektionerna och jag hinner gå runt till varje elev under varje lektion. Jag har koll på varje elev, jag ser vad de kan och vad de behöver jobba mer med. Jag har dessutom fått en mycket bättre relation med eleverna., säger han till Pedagog Malmö.(se länk längre ner på sidan)

Vinner tid för reflektion inför diskussion

Katarina Lycken Rüter är lärare i svenska och religionskunskap på Östra real. Även hon använder sig av "Läxfilm" som hon kallar det, när hon förbereder eleverna för sina lektioner. Med dem ger hon eleverna sammanhang eller det hon vill att eleverna ska fundera särskilt på.

– Jag vill ge eleverna en uppfattning med vad vi ska jobba med och varför vi gör det. Samt ge dem baskunskaper om sammanhanget. Jag vill ge dem en idé om vilka frågor vi kommer att undersöka, säger hon till Pedagog Malmö.

Läs intervjun och exempel på hennes "Läxfilm" på länken nedan.

Helena Karlson
helena.karlson@stockholm.se

Här finns mer tips om lärare som flippat klassrummet

Gå med i Facebookgruppen Flippa klassrummet, som startats av Karin Brånebäck. För närvarande har gruppen  723 medlemmar och gruppen ökar hela tiden. Andreas Wåhlström har en Flippa Klassrummet på Scoop.it

Flipped classroom med Webbmatte.se

Intresset för metoden flipped classroom är stort. Det handlar om att  minimera genomgångar med klassen för att frigöra tid för diskussion och individanpassa undervisningen mer. Webbmatte är ett utmärkt verktyg att använda när man vill tillämpa denna pedagogik. Eleverna går igenom ett aktuellt avsnitt hemma och kommer förberedda till lektionen med egna frågor och funderingar.

Senast uppdaterad 29 januari 2013