Gerillaprogrammering på svenskalektionen

http://www.youtube.com/watch?v=9pUaRDHLfsA

Vet du hur din telefon fungerar? Hur har någon egentligen fått din favoritapp att bete sig exakt så som den gör?

Karin Nygårds, svensklärare på Sjöstadsskolan, började fundera på varför barn får läsa om exempelvis kontinentalplattor men inte om tekniken de använder dagligen.Istället för att vänta på att programmering ska komma in i det centrala innehållet började hon lära sinaelever (och sig själv) att programmera.

Karin kunde ingenting om kodning men hittade bra resurser på nätet och kom i kontakt personer med samma intresse. Bland annat Björn Regnell, på Lunds universitet, som också brinner för att lära barn programmering. Han har stöttat Karin i användandet av programmeringsmiljön Kojo, vilket ärett program som gör det enkelt för barn att prova på hur riktig programmering går till. Med kodraderna styr barnen en sköldpadda och får den att rita mönster, skriva eller räkna ut saker.

Ännu mer tillgängligt har Kojo det blivit med tanke på att Björn översatt delar av språket till svenska, så att barnen kan programmera genom att skriva svenska kommandon. Björn förordar Kojo just med tanke på att eleverna direkt får bekanta sig med ett riktigt programmeringsspråk, som professionella programmerare använder.

Söker man på Kojo, på engelska Wikipedia, kan man läsa att det används av skolor i Indien och USA samt en svensk fjärdeklass. Det är Karins klass och länken går till klassbloggen där barnen skriver förklarande texter och lägger upp instruktionsfilmer om hur man programmerar.

Många olika möjligheter

Eleverna har också gjort spel i programmet Kodu. Det är visuell programmering där man programmerar med hjälp av ikoner, istället för text. Eftersom spelen är i 3D med bra grafik kan man fort få bra resultat så att det känns som på riktigt.

Det finns fler barnvänliga program för att lära sig programmering. Scratch är det som är vanligast på skolor. Även det finns delvis översatt till svenska. Både Scratch och Kodu finns paketerat till Stockholms stads datorer. De är gratis att ladda ner så eleverna kan använda programmen hemma. Kojo fungerar i webbversion på Stockholmsdatorerna och är även det gratis.

På frågan vad som är det bästa med projektet svarar Karin:

- Glädjen!

Så kommer du själv igång med programmering

Vill du själv komma igång med programmering i din klass? Börja med att titta på länkarna nedan och ta gärna kontakt med Karin ifall du har några frågor.

Karin.nygards@stockholm.se eller på twitter: @grishund

Pelle Mårtenson
pelle.martenson@stockholm.se

Kontakt

Senast uppdaterad 21 maj 2013